الخميس - الموافق 28 مارس 2024م

خلع يد از رژيم ايران در كشورهاي منطقه امري بسيار ضروري است

 

سمت گيري اصولي سياست منطقهاي و بين المللي

وكيلعبد المجيد محمد

طي هفتههاي اخير شاهد انزواي هر چه بيشتر رژيم حاكم بر ايران در عرصه بين المللي و منطقهاي هستيم. اين در حالي است كه رژيم ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوري نمايشي در وضعيت بسيار شكنندهاي قرار گرفته است. موج فشارها بر رژيم ايران براي عدم دخالت در امور داخلي كشورهاي منطقه و بطور خاص خروج از كشورهاي سوريه و يمن به مراتب از قبل بيشتر شده است.

در بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در اردن، بتاريخ 29 مارس 2017، رهبران عرب بر مبارزه با تروریسم و تلاش مؤثر برای حل و فصل بحرانهای منطقه تأكيد ورزيدند. اين لحن اشاره به حمايت رژيم تهران از تروريسم و دخالت هاي آشكار نظامي اين كشور در سوريه و يمن است.

بعنوان مثال؛ سرتيپ پاسدار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در مصاحبه با خبرگزاری نیروی تروریستی قدس كه در تاريخ 2 مي منتشر شد گفته است: «همان‌طوری که حضرت آقا [خامنه اي] فرمودند، جمهوری اسلامی در همه ابعاد به سوریه کمک کرد و در بُعد نظامی هم کمکهای مستشاری انجام می‌شود… جنگ ابعاد مختلفی دارد که مهمترین بخش آن زمینی است و ما هم در این بخش به کمک نیروی قدس رفتیم و از برادران باتجربه زمان جنگ و درگیریهای چند سال اخیر شمال غرب و جنوب شرق کشور به‌عنوان مستشار به سوریه فرستادیم که الآن هم آنجا هستند و باز هم اعزام خواهیم داشت…

روز دوشنبه 1 مي احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب طی سخنانی در دوبی نسبت به دخالتهای رژیم ایران هشدار داد. سخنان ابو الغيط در عرب نیوز چنين منعکس شده است:
رژیم ایران تلاش می‌کند جهان عرب را نابود کند. این رژیم با کنترل 4پایتخت عربی سلطه خود را اعمال می‌کند. اما؛ ما از اهداف خود دست برنخواهیم داشت. ما مشترکات زيادی داریم. اتحادیه عرب پتانسیل زیادی دارد و من تلاش دارم کشورهای عربی را یکدست نگه دارم.

پيشتر از آن در عرصه بين المللي نيز موضع گيري هاي مشابهي بر عليه رژيم تهران وجود داشته است.

عصر پنجشنبه 20 آوريل دونالد ترامپ در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با پائولو جنتيلوني نخست وزير ايتاليا در كاخ سفيد در پاسخ به سؤال خبرنگاران، درباره توافق اتمي با ایران گفت، ایران در حال اقدامات نامناسبی است. من از قبل گفته ام، توافق اتمي خوب نبود. ما توافق ایران را در دست بررسی داریم تا ببینیم ایران چه تخلفاتی داشته است. ایران به روح برجام وفادار نبوده و تخلفاتی داشته است.

در همان تاريخ نیکی هیلی سفير دائم ايالات متحده آمريكا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت «ایران و حزب‌الله با هم تبانی کرده‌اند که خاورمیانه را بی‌ثبات سازند» چنان که آنها با «سبعیت و قساوت بشار اسد را همچنان حفظ کرده‌اند».

در تاريخ چهارشنبه 19 آوريل تيلرسون وزير خارجه آمريكا به ايران اخطار داد و گفت ايران جاه طلبي هسته اي دارد و اگر مهار نشود، مسیر کره شمالی را خواهد رفت و تهدیدی علیه صلح و ثبات جهان خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست اوباما در تعامل با ايران و كره شمالي گفت کره شمالی نشان می دهد سیاست صبر استراتژیک یک رویکرد شکست خورده است.

در خصوص حمايت رژيم ايران از تروریسم وي گفت: ایران در بی ثبات کردن یمن و سوریه نقش دارد و فعالیت های زیادی در حملات سایبری دارد.

در همين رابطه روز چهارشنبه 19 آوريل جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده، که در سفر خاورمیانهاي به عربستان سعودی رفته بود، گفت در خاورمیانه هر جا که مشکلی وجود دارد، رد پای ایران دیده می شود. وي حل بحران یمن را تنها به خنثی کردن تلاش های ایران در این کشور منوط دانست و گفت ایران عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

همانگونه كه ملاحظه مي شود انگشت ها به سمت سر افعي كه در تهران است، نشانه رفته است. نشانه گيري دقيق و درستي كه سياست مماشات 16 ساله دو دولت قبلي آمريكا با رژيم ايران مانع بود تا سياست هاي منطقه اي و بين المللي شكل بگيرد و سمت گيري اصولي داشته باشد و البته قيمت سنگين آن را مردم و مقاومت ايران پرداختند. بدنبال تغيير دولت در آمريكا و تحولات منطقهاي؛ سمت و سو و نشانه گيريها به سمت تصحيح شدن مي رود. چون بطور واقعي تمام بحرانهاي خاورميانه طي چهار دهه اخير ناشي از اقدامات و دخالت هاي سلطهجويانه رژيم ملاهاي حاكم بر ايران بوده است. در انتخابات قلابي و نمايشي رژيم آخوندها در سال 2009، كه خامنهاي؛ محمود احمدي نژاد را ترجيح داد و با مهندسي انتخابات او را بر كرسي دور دوم رياست جمهوري نشاند، اگر دولت وقت آمريكا هم سو با مردم معترض و به جان آمده ايران حركت مي نمود؛ قطعا وضعيت بسيار متفاوت ميبود و رژيم آخوندي تهران هار و افسار گسيخته نميشد. اين رژيم حامي ترويسم و مداخلهجو از سياست دو دولت قبلي آمريكا حداكثر سوء استفاده را كرد و در عراق، سوريه، يمن و لبنان بشكل وسيعتري دخالت و ماجراجويي كرد كه تبعات بغايت مخرب آن همچنان ادامه دارد. بنا بر اين با اتخاذ يك سياست اصولي بايد بر اشتباهات گذشته خط بطلان كشيد و رژيم آخوندي را از كشورهاي منطقه اخراج و سپاه پاسداران، كه بازوي اصلي نظامي ولي فقيه در اين دخالتهاي سلطه طلبانه و ناقض حقوق بين الملل است، را در ليست هاي تروريستي قرار داد تا منطقه به ثبات و آرامش برسد. اين تنها راه حل واقعي است. شوراي امنيت ملل متحد بايد پرونده جنايت رژيم آخوندي در سوريه را به دادگاه جنايي بين المللي احاله دهد. پرونده اي كه هم اكنون توسط سازمان ملل در دست اقدام است و زيد رعد الحسين كميسر عالي حقوق بشر ملل متحد روز اول ماه مي اعلام نمود كه بودجه آن تصويب و بخشي نيز پرداخت شده است.

التعليقات

مساحة إعلانية

مساحة إعلانية

انت لاتستخدم دايناميك سايدبار

الفراعنة على فيسبوك