السبت - الموافق 07 ديسمبر 2019م

ماعت في مداخلة أمام مجلس حقوق الانسان: الفساد ينتشر داخل السلطة القضائية في الصومال Maat Delivered an Intervention Before the Human Rights Council: Corruption Is Rife Within the Somalia’s Judiciary

محمد زكى Mohamed Zaky

 

هاجر عبد المنصف: الحكومة الصومالية فشلت في إصلاح قطاع العدالة والمواطنين يلجؤون للمحاكم العرفية 

قدمت مؤسسة ماعت للسلام والتنمية وحقوق الانسان اليوم، أمام مجلس حقوق الانسان، مداخلة حول استقلال القضاء في الصومال، وذلك في إطار الدورة 41 للمجلس المنعقدة حالياً في جنيف والمقرر أن تستمر حتى 12 يوليو 2019.

استهلت المؤسسة المداخلة بالترحيب بتقرير المقرر الخاص المعني باستقلال القضاة والمحامين، ثم انتقلت إلى وضع القضاء في الصومال، حيث ركزت على الفساد الذي ينتشر داخل السلطة القضائية، وعدم فعالية المحاكم المدنية من الناحية العملية، وكذلك التداخل بين السلطة القضائية والسلطات الأخرى في الدولة. وذكرت المؤسسة أن نظام المحاكم ضعيف وقاصر، ولا يلبي حاجات المواطنين في الكثير من المناطق.

وقالت هاجر عبد المنصف رئيسة وحدة الشؤون الافريقية والتنمية المستدامة بمؤسسة ماعت انه هناك حالة من عدم الثقة في القضاء الحكومي الامر الذي أدي إلى لجوء المواطنين إلى المحاكم العرفية خاصة في المناطق التي تسيطر عليها حركة الشباب المجاهدين “الإرهابية”، وكذلك فشل الحكومة حتى الآن في تنفيذ بيان مؤتمر لندن الذي يدعو في بعض مخرجاته، إلى إجراء إصلاحات في قطاع العدالة.

في الختام دعت المؤسسة خلال المداخلة المقرر الخاص ومجلس حقوق الانسان بضرورة تقديم المساعدة للحكومة الصومالية من أجل العمل على استقلال القضاء، حيث اشارت إلى حاجة السلطة القضائية للعديد من الإصلاحات مثل تدريب العاملين في المؤسسات القضائية، والعمل على توفير التمويل اللازم بهدف إعادة البني التحتية لمرافق القضاء من مباني المحاكم وغير ذلك، والتي دمرتها الحروب والنزاعات الداخلية.

الجدير بالذكر أن مؤسسة ماعت تشارك في أعمال الدورة 41 من أعمال المجلس ببعثة دولية تتكون من 26 فرد من 8 دول أوروبية وافريقيا فالي جانب مصر تضم البعثة دول تركيا وإيطاليا وسويسرا ولاتفيا ورومانيا والصومال وكينيا، كما تعقد ماعت عدد من الندوات والاجتماعات على هامش اعمال الدورة.

 

 

Hagar Abdelmonsef stated “The Government of Somalia has failed to reform the Judiciary and citizens resort to customary courts

 

Maat for Peace, Development and Human Rights delivered an oral intervention on the judiciary in Somalia before the Human Rights Council today in the framework of the Council’s 41st session held in Geneva to12 July 2019.

Maat praised the report of the Special Rapporteur on the independence of judges and lawyers, and then proceeded to the situation of the judiciary in Somalia, focusing on corruption within the judiciary, the ineffectiveness of civil courts on the ground and the overlap between the judiciary and the other powers. The foundation pointed out that the court system is weak and limited and does not meet the needs of citizens in many areas.

Hagar Abdelmonsef, Manager of the African Affairs and Sustainable Development Unit at Maat, said that there is a lack of confidence in the government judiciary, which has led to the resort of citizens to customary courts, especially in the areas controlled by the terrorist movement al-Shabaab, as well as the government’s failure so far to implement the London Conference Declaration which, in some of its outputs, calls for reforms in the justice sector.

In conclusion, the Foundation called upon, in its intervention, the Special Rapporteur and the Human Rights Council to assist the Government of Somalia to work towards the independence of the judiciary, noting the need for the judicial authority for many reforms such as the training of personnel and the provision of the necessary funding for restoring the infrastructure of the judicial facilities  such as court buildings which have been destroyed by war and internal conflicts.

It is worth mentioning that Maat participates in the 41st session of the Council with an international mission consisting of 26 members from 8 European and African countries: Egypt, Turkey, Italy, Switzerland, Latvia, Romania, Somalia and Kenya. Maat also holds a number of seminars and meetings on the sidelines of the session.

 

التعليقات

مساحة إعلانية

مساحة إعلانية

انت لاتستخدم دايناميك سايدبار

الفراعنة على فيسبوك